Hoe stel ik mij kandidaat?              

Welke documenten zijn er nodig voor een inschrijving

Je moet ons verschillende documenten bezorgen, zodat we je kunnen inschrijven. 

 

Het inschrijvingsformulier

Vanaf 18 maart 2024 zal je zelf de inschrijving kunnen doen.  Je schrijft je dan online in als je een sociale woning wilt huren in Vlaanderen. Dat doe je via het digitaal platform voor alle kandidaat-huurders, het centraal inschrijvingsregister (CIR). Dat ontwikkelde de Vlaamse overheid. Al ingeschreven voor een sociale woning? Je dossier controleren en aanpassen doe je ook online via het centraal inschrijvingsregister. Om een aanvraag of wijziging te doen, heb je een elektronische identiteitskaart (eID) nodig, met pincode en kaartlezer. Heb je geen eID of Itsme of lukt online inschrijven niet? Dan kan onze woonmaatschappij je verder helpen met de inschrijving op kantoor. Je vindt meer informatie op de website van het agentschap Wonen in Vlaanderen. Je leest er welke schermen je zal doorlopen en welke gegevens je best bij de hand houdt.

 

Wens je je nog in te schrijven tussen 01/01/2024 en 18/03/2024: Neem dan contact op met ons kantoor. 

 

Inkomen
Welke inkomensbewijzen je moet bezorgen, hangt af van je situatie. We starten steeds met het meest recente jaar van belastbaar inkomen van de referentiehuurder en de partner.  Wij zijn verplicht om jouw inkomensgegevens elektronisch op te vragen bij de juiste instanties.

Dit kan door ons worden opgevraagd tijdens je inschrijving (aan de hand van je identiteitskaart):

  • laatst gekende aanslagbiljet belastingen 
  • Attest leefloon (OCMW)  
  • Ziekte-uitkering FOD Sociale Zekerheid (IVT-IT)

Vanaf 15/01/2024 zal dit digitaal verlopen. 

Alleen als wij de informatie niet digitaal kunnen bekomen, dan moet jij zelf documenten verzamelen. Ook in enkele specifieke situaties (zie hieronder) is dat het geval.

  • Verdiende je drie jaar geleden te veel maar is je inkomen nu lager: bezorg ons dan je inkomen van de laatste maanden
  • Had je drie jaar geleden geen inkomen maar in de jaren erna wel: bezorg ons dan een overzicht van je laatste inkomsten
  • Had je tussen drie jaar geleden en vandaag geen enkel inkomen: dan moet je een verklaring op eer ondertekenen.
  • Had je meer dan één soort van inkomsten: bezorg ons dan alle verschillende documenten. Wij berekenen dan je totale inkomen.
  • Zat je tussen drie jaar geleden en vandaag in schuldbemiddeling: dan moet je inkomensbewijzen van de laatste drie maanden meebrengen, de documenten over de schuldbemiddeling zelf en over afbetaalde schulden.

 

Wie is referentiehuurder? 

  • de persoon die zich inschrijft
  • de persoon die gehuwd is, wettelijk samenwoont of de feitelijke partner is van de persoon die zich inschrijft én die bij aanvang van de huurovereenkomst mee in de sociale woning komt wonen.

Er kunnen maximum 2 personen als huurders beschouwd worden. Zij moeten voldoen aan alle inschrijving- en toelatingsvoorwaarden, ondertekenen de huurovereenkomst en zijn verantwoordelijk voor de personen die bij hen inwonen (= de bijwoners).

 

Wie is bijwoner?

  • Alle andere personen die in de sociale huurwoning wonen, zijn bijwoners (bijvoorbeeld werkende kinderen of inwonende (groot)ouders-, ...).

Zij moeten de huurovereenkomst niet tekenen noch voldoen aan de voorwaarden om er te verblijven. De huurders zijn verantwoordelijk voor de personen die bij hen inwonen.

Bijwoners hebben geen rechten of plichten, moeten de huurovereenkomst niet ondertekenen en moeten niet voldoen aan voorwaarden.

Inkomens van bijwoners worden NIET meegeteld bij inschrijving en toewijzing, maar WEL voor wat betreft de bepaling van de huurprijs (met uitzondering van de meerderjarige bijwoner waarvoor kinderbijslag genoten wordt).

Bijwoners kunnen geweigerd worden als de woning te klein is voor nog een bijkomende persoon.

 

Welke documenten breng je mee indien van toepassing:

Vanaf 15/01/2024 zal dit digitaal verlopen. 

  • Vonnis bezoekrecht van kinderen of verklaring regelmatig verblijf en rijksregister-nummer
  • Attest invaliditeit (+66%) via mutualiteit
  • Attest gezinshereniging
  • Attest van een begeleidende dienst
  • Akte van onteigening
  • Attest dat uw woning onbewoonbaar of ongeschikt is verklaard
  • Ben je nog geen 18 jaar en woon je onder begeleiding zelfstandig? Dan heb je een attest nodig van de dienst die je begeleidt of een vonnis van ontvoogding. Daarop moet de startdatum van voogdij of begeleiding staan.

 

Inschrijven bij andere sociale woonactoren?

Je kan vragen om je gegevens door te sturen naar sociale woonactoren die werken in onze gemeente of aangrenzende gemeenten. Opgelet: dit kan enkel op het moment van inschrijving!  Je geeft dan toestemming om al je persoonlijke gegevens en documenten door te sturen.  Je ontvangt dan van hen binnen de 15 dagen een brief om een keuze te maken in hun deelgebieden.

  • LeefGoed 

Werkgebied: Heist-o/d-Berg, Berlaar, Grobbendonk, Herenthout, Herselt, Laakdal, Nijlen, Vorselaar, Westerlo, Zandhoven, Geel, Herentals, Hulshout, Kasterlee, Meerhout, Balen, Dessel, Mol en Retie.

  • Woonstroom 

Werkgebied: Lier, Koningshooikt, Duffel, Kontich, Sint-Katelijne-Waver, Mechelen en Bonheiden.

 

Onze infobrochure voor kandidaat-huurders

Vanaf 15/01/2024 zal het inschrijven digitaal verlopen. 

 

 

Contacteer ons

015/24.71.86 (druk 2) of via mail